Keskin ve temiz bir piyano sesi, pırıl pırıl armoniler...
Yamaha'nın CFX kuyruklu konser piyanosu mirası üzerinde inşa edilen yeni kuyruklu piyano serisi Yamaha CX, C1X modelinde tüm güzelliği ile sizi bekliyor.
Geleneği korumak,değişimi reddetmekten farklıdır; daha çok süregelen bir mükemmellik arayışından gelenekler ortaya çıkar. Konu kuyruklu piyano üretim geleneği olduğunda, sadece sürekli olarak kendini aşmaya çalışan kişilerin sahip olmak isteyecekleri bir ses, bir ton vardır.
Neredeyse yarım yüzyıl boyunca üretilen ve dünyaca tanınan C serisi kuyruklu piyanolar, bu üretim süresi boyunca aşamalı bir iyileştirme sürecinden geçerek üretilmeye devam etmiştir. Yamaha'nın kısa bir süre önce lanse ettiği ve devrim niteliğindeki CFX konser piyanosunun gelişiminde elde edilen bilgi, teknik ve deneyime dayanarak;piyano tasarımındaki ses mükemmelliği arayışında cesur yeni adımlar atılarak,tüm yeni öğretilerin bu enstrümanın yaratılmasına aktarmasıyla inşa edilmiştir. CX Serisinin hepsi de zarif, akıcı bir formda toplanmış temiz ve parlak bir tona ve şeffaf harmoniklere sahip net bir ses üretmesiyle mükemmelliyeti daha da ileri taşır.
Sonuç olarak, rafine bir tona sahip olması ile beraber, kökenlerine sadık olduğu kadar inovasyona da sahip olan CX Serisi piyanolar, Yamaha'nın 125. yıldönümü ile orantılı bir ilerlemeyi temsil ediyor.. CX serisi bir piyanoyu çaldığınızda, bulunduğunuz ortamı bir konser salonuna dönüştürecek büyüleyici bir ses hazır olun...
Zengin bir ses elde etmenin en önemli unsurlarından biri de enstrüman içinde backpost, yani direk yapılandırması ile sağlanan destektir. Forte ve üstü bir piyano eseri çalarken piyanonun vibrasyon olarak ürettiği güç, enstrümanın stabil enerjisini bozarak hem aşırı vibrasyon ile piyanistin rahatsız olmasına, hem seste vibrasyon sebebi ile dış etkenlerin karışması ile bozulmalara, hem de enstrümanın narin ağaç yapısının etkilenerek eğilmesine yol açar. Piyanonun bu gücü karşılayan ve vibrasyon formunu sese katkı olarak dönüştüren kısmına arka şase direkleri (insan iskeletini oluşturan kemiklere benzetilebilir) denir. Örneğin C3X modelinde bu arka şase direkleri,diğer piyanolara göre yaklaşık %20 daha kalındır ve bu da önemli oranda daha fazla destek sağlar.
Kemanların ses tahtası ile piyano ses tahtası, bombeli yapıları ve uç kısımlarındaki dışbükey tasarımları ile birbirlerine benzeyen bir şekilde inşa edilir. Bu kısım,piyanonun ses tahtasında Taç kısmı olarak adlandırılır.Ses tahtasındaki bu taç,her türlü piyanonun yapımında son derece temel bir unsurdur ve ses tahtasına iletilen tel titreşimlerinin havaya etkin bir şekilde nasıl iletilecekleriyle ilgili problemin çözümü açısından son derece önemlidir. Yamaha, piyano üretim sanatına katkılarıyla dolu geçen yılların tecrübesini, ses tahtasının her zaman üstün bir projeksiyon sağlamasını garanti eden benzersiz bir mühendislik becerisi ile birleştirmiştir.
Sonuçta elde edilen tasarım, rezonansın kolayca oluşmasını sağlayan bir yapıya sahip özel bir fiziksel yapılandırmayı temel alır; bu da Yamaha'nın deneyimi ve mühendislik bilgisi ile beraber geleneksel piyano üretim sanatına dair kapsamlı bir anlayış olmadan mümkün olamayacak bir tasarımdır.
CFX'de ses tahtasını, eşikleri ve köprüyü yapıştırmak için kullanılan tekniğin aynısı CX serisi modellerinde kullanılmış ve ses tahtasını piyano gövdesine monte etme süreci dikkatli şekilde incelenmiştir. Bu da müzisyenlerin hep talep ettiği ve daha önce eşi görülmemiş bir cevap ve ciddi oranda iyileşmiş bir ses projeksiyonu olarak sonuçlanmıştır.
Piyanoda sesin oluştuğu ilk nokta, tellerdir. Ses tahtası,çekiçler ve piyano gövdesi ile eşleşmesinden etkilenen tellerin enstrümanın tınısı ve sesin uzaması üzerinde çok önemli bir etkisi vardır. CX Serisi orta ve tiz tuşların bulunduğu bölümlerde tam kompleks doğuşkanlar ile zengin bir ses üretir. Sağlam bir şase ile desteklendiğinde bu, CX Serisine zengin ve armonik bir ses verir.
Modern bir piyanonun şasesi, yirmi tonu aşan toplam tel gerilimine dayanabilecek şekilde olmalıdır. Şase,ahşap gövdeyle beraber sadece tel gerilimini desteklemekle kalmaz, ayrıca enstrümanın sesi üzerinde de çok ciddi bir etkiye sahiptir.Yamaha, kendi patentleri ile döküm şaselerini üretir ve bunu yaparken dünyanın kuşkusuz en iyi piyano şaselerini üretmek üzere yıllar içinde geliştirilen vakum süreci olarak adlandırılan bir kalıplama yöntemini kullanır. Sıcaklık ve modelleme kompozisyonunun kontrol edilmesinin ve hatta şasede kullanılan boyanın piyanonun akustik özelliklerini etkilemesi gibi unsurlar hakkında toplanan bilgiler, üretime yansıtılır. Bu yansıma, piyanolarımızı yaparken Yamaha'nın üstün bir kaliteyi garanti edebilmesinin en önemli nedenidir.
İfade gücü güzel ve yüksek, şekillendirilebilir bir ses üretmekte, piyano mekanizmasında kullanılan iyi çekiçler son derece önemlidir. Çoğu piyano üreticisinin aksine, Yamaha yüksek kaliteli mekanik parçalarının tamamına yakınını kendi üretir.Piyano çekiçlerine tonalite, elastikiyet, ve güç vermek üzere bu yolla geliştirilmiş tüm öz tecrübeler kullanılır. CX Serisi de bu araştırma ve geliştirme çalışmalarının sonuçlarından sonuna kadar faydalanmış ve serideki tüm enstrümanlara uyacak şekilde adapte edilmiş haliyle CFX'de kullanılan keçeleri kullanır. Bu da tüm CX Serisi piyanoların net ses rengi aralığına ve nüanslı, ifade gücü yüksek bir sese sahip olmalarını sağlar.
Piyanolar aslında piyanistlere sadecesınırlı bir özgürlük sunar. Gerçekten de pedallar haricinde piyanistin müzikalifade kapsamı, klavye üzerindeki 88 tuştan her birinin 10 mm'lik derinliğe sahip hareketiyle sınırlıdır. Buna rağmen, pedalların tuşlara uygulanan hız ve güç ile birlikte kombinasyonu, günümüz dijital teknolojisiyle üretilemeyecek kadar büyük tonal farklılıklar üretir. Bu akustik bir enstrümanın sadece 10 mm'lik bir tuş hareketiyle, inanılmaz miktarda müzikal ifade elde edebilmesini sağlayan gerçek ruhudur.
İşte tam da bu nedenle Yamaha, piyanistlerin yapmak istediklerini tam anlamıyla piyano tellerine iletilebilmesi için bu kadar çok zamanı voicing ayarları (çekiç sertliklerinin ayarlanması) işlemine ayırmaktadır. Reglaj ayarında ise teknisyenler, piyanistin dokunuşundaki her bir nüansın doğru şekilde iletilmesini sağlamak için tel yüksekliğinin hareketini ayarlar. Voicing işleminde tellerin ses üretmesini sağlayan çekiçler çalındığında, güzel şekilde tepki verecek dengeli bir ton yaratmak üzere sivri bir aletle iğnelenir. Teknolojinin hızlı şekilde gelişmeye devam ettiği günümüzde bile, bu işler bu enstrümanların yüksek kalitesini garanti etmesi gereken işlerin ehli teknisyenlerin uzmanlık alanıdır.
CX Serisi piyanolar, tamamen yenilenmiş bir gövde tasarımına sahiptir. CF Serisi kuyruklu piyanolarının izinden giden CX Serisinin tasarımı piyano ayaklarındaki fazla süslemeleri kaldırılmasına odaklanarak basit ve zarif hatlar sunar. Bu zerafet, müzisyenin istediği kadar güçle pedala basmasına çaldığı enstrümanla piyanistin tek bir varlık haline gelmesini sağlayan fonksiyonel tasarımın somut örneği olan felsefenin bir yönü - izin veren sağlam pedallarla dengelenir. Mümkün olan en iyi çalınabilirliği sağlamak için CX Serisi kuyruklu piyanolarında beyaz tuşlarda doğal fildişine çok yakın bir hissiyatı, rengi ve emiciliği olan, Yamaha'ya patentli Ivorit minerali kullanılmışken siyah tuşlar doğal abanoz ağacından yapılmıştır.
Yamaha CX Serisi Videoları
Artist Interview CX-Series
Renk ve Cila Seçenekleri | Cila Seçenekleri : Parlak ve Mat | Parlak Cilalı Renkler : Siyah,Maun,Beyaz Mat Cilalı Renkler : Siyah, Amerikan Cevizi *Renk seçenekleri fiyat farkı oluşturabilir. |
---|
Ölçüler | Genişlik | 149cm |
---|---|---|
Yükseklik | 101cm | |
Kuyruk Uzunluğu | 161cm | |
Ağırlık | 290kg |
Mekanizma ve Klavye | Tuş Sayısı | 88 |
---|---|---|
Mekanizma | Yamaha - Japon Üretimi | |
Tuş Kaplamaları - Beyaz Tuşlar | Ivorite | |
Tuş Kaplamaları - Siyah Tuşlar | WPC | |
Pedallar | Pedal Özellikleri | Damper / Sostenuto / Shift |
Çekiçler | Çekiç Tipi | Yamaha CX Serisi Özel Tasarımı |
---|---|---|
Mekanizma Ağaçları | Akçaağaç - Gürgen - Ladin |
Ses Tahtası Ağaçı | Ağaç Özellikleri | Masif Ladin |
---|---|---|
Omurga yapısı | Omurga Ağacı | Masif Ladin |
Omurga Tipi | Tam boy |
Şase | Şase Tipi | V-pro Yamaha Patentli Döküm Üretim |
---|---|---|
Şase Ağaç Yapısı | Sırt Direkleri | 3 adet - Masif |
Üretim Yeri | Yamaha Kakegawa Piyano Üretim Üssü | |
---|---|---|
Menşei | Japonya |
Yamaha'nın yeni amiral gemisi CFX'i tasarlarken iki şeyi elde etmeyi amaçladık. İlki performansını mükemmelleştirmek yoluyla kuyruklu piyanonun temel cazibesini vurgulamak, ikincisi ise modern bir piyanonun inovasyonunu göstermekti. Bu aşamaları kullanarak kuyruklu piyano tasarımı ile özleştirilen klasik kalıpları ve gelenekleri kırmayı umut ettik.
CF Serisinin ardındaki konsept "Güzellik" ve "Güç"tür. Bu konsept bu piyanoların en hassas pianissimo'dan rezonant, güçlü fortissimo'ya kadar değişen zengin, ifadesi güçlü ve güzel tonunu alıp tüm konser salonlarının en uzak köşelerine kadar iletmekti. Tercihen tasarımın yansımasının enstrümanın sesinin yansımasıyla ile birleşmesi gerektiğini hissettik ve bu nedenle enstrümanın kenarları için dinleyicilere seçkin bir sound izlenimi verecek şekilde net, güçlü şekiller belirledik. Bu, seyircilerin hepsinin dikkatini CFX'in dış görünümüne çeken bir tasarım ile sonuçlandı. Piyanonun mobilyasının yan kollarının belirgin şekli CFX'in inovasyonunu ortaya çıkarsa da, müzisyenin görüş açısından bakıldığında enstrümanın şeklindeki öğe sayısı azaltılarak daha fazla alan hissi ve daha serbest algı kombinasyonuyla müzisyene ilham vermektedir. Benzer şekilde tasarım piyanistin parmaklarının ve formunun güzelliğini artırmak konusunda hem müzisyenin hem de dinleyicilerin görüş açılarını kullanmaktadır.
Pedal bölümü bir kutuya sokulmuş iki ayaktan oluşan yeni bir tasarım kullanılarak inşa edilmiştir. Bu yenilikçi yapı piyanistin pedallar üzerindeki tam baskısına dayanacak kadar güçlü olmasının yanısıra CFX'in inovasyonunu tamamen yeni bir şekil dahilinde yansıtmaktadır. Piyanonun şeklinin konuyla alakalı olmayan tüm kısımları en temel gerekliliklere indirgenerek rafine edilmiş bir sound fikrini cisimleştirebilmek üzere için enstrümandan çıkarılmıştır; tüm parçaların daha rafine bir denge ile birleştiği yeni bir konfigürasyon. Tam kuyruklu piyanoya yakışan bir azamet ve asalet ve CFX'in varlığını konser salonunun en ücra köşelerine kadar ileten benzersiz bir siluet ile Yamaha'nın aradığı modern kuyruklu piyano tasarımını başardığımıza inanıyorum.
Aynı zamanda her zaman modern zamanların ön saflarında yer almaya dair Yamaha'nın güçlü isteğini de tasarıma aşılayabildik.
CFX kuyruklu piyano ve CX Serisi Yamaha'nın ana kuyruklu piyano modelleri tamamen farklı piyanistler ve durumlar dikkate alınarak tasarlanmıştır. Ancak Yamaha'nın ürettiği her piyanoda gerçek anlamda modern bir piyano yaratma hedefi aynen devam etmektedir. Bu durum, CX Serisinde gereksiz, konu dışı olan tüm öğelerin tasarımdan çıkarılması ve yan panellerin, ayak ve bacakların ve bacaklar ile pedal bölümünün şekli gibi alanlardaki bağlantıyı ve dengeyi iyileştirme ve yeniden inşa etme çabalarımızda kendini belli etmektedir. CX Serisinin önemli özelliklerinden biri piyano mobilyası kollarındaki gereksiz süslemelerin kaldırılmasında yatarken bu tasarım felsefesi serinin tümünde pedal bölmesi ve ayakların ucu gibi alanlarda da uygulanmıştır. Klasik piyanolarda daha eski mimari stiller kullanılmasına rağmen CX Serisinde bu gibi unsurlar bulunmamaktadır, bunun yerine CX serisi modern bir stilde tasarlanmıştır. Bu, CFX'in Yamaha piyanoları için belirlediği yeni tasarım trendinin izinden gitmektedir.
yeni model logosu ve diyapozon işareti
Ancak konserlerde kullanılmak üzere tasarlanan CFX'in aksine CX Serisi aileler tarafından, egzersiz amaçlı olarak konservatuarlar tarafından ya da üniversite salonlarındaki küçük konserlerde kullanılması amaçlanmaktadır ve bu nedenle seyircilerden çok piyanistin görüş açısını vurgulayan bir dış tasarıma sahiptir. CX serisinin CFX'in sesi yansıtmak için yapılmış bir enstrüman - yan panel yapısına ihtiyacı yoktur ve böylelikle hem kıvrımlı hem düz çizgileri ile kuyruklu piyanonun klasik şekli kombinasyonuyla zarif bir basitlik elde eder. Bu yaklaşım mobilya kolları civarındaki düz ayna siyah yüzeyleri vurgulamaktadır ; ki ben de bunun Kakegawa fabrikamızda üretilen piyanoların yüksek kalitesini ortaya çıkardığına inanıyorum. Ayrıca şaside enstrümanın yüksek kalitesini gösteren yeni bir ayar çatalı işareti ve model numarası logosu bulunur. Bunun gibi detayların piyanonu rafine hissine yönelik bir imaj sunduğunu düşünüyorum.
CX Serisinin tasarımındaki önemli bir faktör amiral gemisi modelimiz CFX'in başarısıdır ve işte bu başarı nedeniyle ben de yarattığımız modern piyano tasarımının çok iyi karşılanacağına inanıyorum. Geçmişte ürünün imajının çok fazla değiştirilmesinin müşterilerimiz tarafından iyi karşılanmayacağına dair endişeler var olmasına rağmen bu düşünceyi değiştirmeyi başarabildik ve istediğimiz kadar değişiklik yapma konusunda onay aldık. CX serisi ile de bizim gerçek amaçlarımızı temsil eden bir tasarım elde etmeyi başardığımıza inanıyorum.